Portfolio
Bij AWE-Infra heb ik aan uiteenlopende projecten in de civiele techniek gewerkt. Van wegenbouw en spoorinfra tot de inrichting van openbare ruimtes en groenbeheer – elk project vroeg om een unieke aanpak en oplossing. Op deze pagina vind je een selectie van projecten die ik met succes heb afgerond. Deze cases laten zien hoe mijn brede ervaring en hands-on aanpak bijdragen aan het realiseren van ambitieuze infrastructurele projecten.
Aanleg van diverse waterbouwkundige werken
Locatie: Leidschendam / Oudewater
Uitvoer: 2024
Type project: Waterbouwkundige werken
In opdracht van De Kuiper Groep B.V. uit Noordeloos als sr. Projectleider, begeleiden van diverse waterbouwkundige werken, waaronder: de vervanging van de beschoeiing van ’t Lienplantsoen in de gemeente Leidschendam. Een binnenstedelijk project. En de Herinrichting van het gemaal Snelrewaard te Oudewater in opdracht van het Waterschap De Stichtse Rijnlanden. Vervangen beschoeiingen, aanleg van natuurvriendelijke oevers NVO’s) en de plaatsing van een Vislift.
-
Omgevingsmanagement: afstemming met omwonenden in een dicht bebouwde omgeving en in het buitengebied met agrariërs.
-
Ontzorgen van de opdrachtgever in de afstemming met omwonenden.
-
Moeilijk bereikbare locaties en dealen met diverse ondergronden.
Werken in de nabijheid van het spoor
Locatie: diverse plaatsen in geheel Nederland
Uitvoer: 2020-2022
Type project: Spoorgerelateerde werkzaamheden
In opdracht van Molhoek-CCT B.V. (onderdeel van Strukton N.V) uit Maarssen, begeleiden van diverse werkzaamheden in de nabijheid van het spoor. Hiervoor op diverse plaatsen in Nederland projecten: op Kijfhoek, Havenspoorlijn Rotterdam, Haventerrein Amsterdam, Amsterdam Centraal Station, vernieuwen van spooroverwegen rond Zwolle tot in het hoge noorden in de provincies Friesland en Groningen. Of het nu gaat om de aanleg van perrons of het maken van een Railinzetplaats (RIP) voor de toegankelijkheid van spoormaterieel onderhoud.
In samenwerking met ProRail de opzet van het programma tot het saneren (slopen / verwijderen) van een reeks onbewaakte overwegen (zgn NABO’s). En in een enkel geval samen met Strukton Rail een onbewaakte overweg ombouwen tot een met slagbomen beveiligde overweg. Waar nodig wordt gebruik gemaakt van Strukton Civiel als het aankomt op wegenbouwwerken en asfalteren.Werken in een spoorse omgeving vereist een geheel andere aanpak.
Afstemming met de diverse
-
Veiligheid staat hoog in het vaandel bij het werken rond het spoor: trede 4 tot 5 op de Veiligheidsladder is een must.
-
Werken in een spoorse omgeving vereist een geheel andere aanpak
Groenonderhoud in de spoorse omgeving
Locatie: Veluwe
Uitvoer: 2020-2022
Type project: Groenonderhoud
Molhoek-CCT B.V. (onderdeel van Strukton N.V) heeft naast het spoorgebonden grondwerk ook een afdeling in het Overijsselse Raalte voor het onderhoud van groen in de spoorse omgeving.
Ten behoeve van het meerjarig onderhoudsprogramma voor de bovenbaan van het spoor (door Strukton Rail) in de omgeving van de Veluwe, verzorgt Molhoek-CCT het onderhoud van het groen: alle overige gronden van ProRail dienen jaarlijks in het seizoen onderhouden te worden. Wat inhoud dat gesnoeid en gemaaid moet worden. Dat alles in de nabijheid van het spoor.
-
Het volgen van een strikte planning en gestructureerd werken is hierbij noodzakelijk.
-
Spoorveiligheid is zeer belangrijk: niet alleen het werken langs het spoor maar ook groenonderhoud is nodig voor het veilig laten rijden van de treinen.
Incident Management (IM) op de autosnelwegen van zuidwest Nederland
Locatie: Zuid Holland Zuid en West-/ Midden Brabant
Uitvoer: 2018-2019
Type Project: Incident Management / Wegenonderhoud Rijkswegen
Voor Mourik N.V. uit Groot-Ammers ben ik betrokken geweest bij het onderhoud van autosnelwegen in het gebied Zuid-Holland Zuid (alles “onder de Maas”) en in Westelijk en Midden Brabant. In een groot gebied wordt meerjarig onderhoud uitgevoerd op de wegen van Rijkswaterstaat (RWS). Onder deel hiervan is het 24/7 verzorgen van het Incident Manage (IM). Vanuit diverse steunpunten staan gedurende het gehele jaar ploegen 24/7 stand-by om bij een incident / ongeval op de snelwegen zo spoedig mogelijk een afzetting / verkeersmaatregel te plaatsen en de situatie ter plaatsen veilig te stellen voor de met pech getroffen weggebruiker of de hulpdiensten. Als leidinggevende over het IM-team en de in te zetten onderaannemers, zorgen voor een goede inzet van mensen en materieel en bijbehorende financiële afhandeling. Daarnaast waar mogelijk herstel van beschadigingen en het uitvoeren / begeleiden van (groot) onderhoud met behulp van het beschikbare materieel.
-
Verkeersveiligheid en de veiligheid van eigen mensen hoog in het vaandel.
-
Kennis benodigd voor het laten uitvoeren van verkeersafzettingen, gedragingen van weggebruikers en technische wegenbouwkunde.
Onderhoud van (provinciale) wegen.
Locatie: N210 Krimpen aan den IJssel – Bergambacht en N322 (Beneden Leeuwen - Druten) Uitvoer 2017-2018
Type: Asset Managent en Wegonderhoud.
Als onderdeel van de werkzaamheden voor Ballast Nedam Beheer B.V. uit Nieuwegein, het doen uitvoeren van het meerjarig onderhoud van diverse provinciale wegen. O.a. de N210, bekend om zijn “paalmatrasconstructie”. Door Ballast Nedam Infra aangelegde weg op de slappe ondergronden in Krimpenerwaard, Zuid Holland. De weg is opnieuw gelegd op een constructie van palen waarover een “matras”constructie van geotextiel en een puinfundatie, om de druk (en zettingen) op de ondergrond te voorkomen. Na aanleg is de weg meerjarig in onderhoud, waarbij naast de weg zelf ook het groenonderhoud en het jaarlijks maaien. Op de weg zijn proeven uitgevoerd met de toepassing van ‘witte steenslag’.
-
Kennis van werken in slappe ondergronden en lichtgewicht ophoogconstructies als EPS.
-
Planmatig groenonderhoud.
-
Wegbeheer
Gebiedsontwikkeling rond het Zuidplein en Ahoy Rotterdam
Locatie: Rotterdam Charlois
Uitvoer: 2016-2018
Type: Assetmanagement en Gebiedsontwikkeling
Ballast Nedam N.V. uit Nieuwegein en Heijmans N.V. uit Rosmalen verzorgen de herontwikkeling van het gebied rondom het Zuidplein en Ahoy te Rotterdam in de Bouwcombinatie “Hart van Zuid”. Naast de ontwikkeling van divers vastgoed (bouw zwembad, theater, hotel en de uitbreidingen van AHOY en het Winkelcentrum Zuidplein), wordt ook de infrastructuur rond het Zuidplein en het OV-knooppunt aangepakt. Ook hier is sprake van een meerjarig onderhoud van het gebied (DBM). Hierbij ben ik betrokken geweest in de beginfase van de bouw, met name voor het opzetten van het ICT systeem voor de aantoonbaarheid van de prestaties op het gebied van correctief en planmatig onderhoud.
Onderdeel van de werkzaamheden is de (spoed) sloop van de oude voetgangserbrug naar AHOY, nadat deze constructief instabiel was geworden na een aanrijding met een te hoog voertuig,
Gebiedsontwikkeling in binnenstedelijk gebied.
Communicatie met diverse stakeholders en omgevingsmanagement.
ICT en automatiseringskennis benodigd.
-
Gebiedsontwikkeling in binnenstedelijk gebied.
-
Communicatie met diverse stakeholders en omgevingsmanagement.
-
ICT en automatiseringskennis benodigd.
Verbreding van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein te Rotterdam (MAVA project)
Locatie: A15 Rotterdam
Uitvoer: 2012-2016
Type: Wegenbouw en Beheer rijkswegen
Tussen 2011 en 2016 is de A15 tussen de Maasvlakte en knooppunt Vaanplein verbreed en voorzien van parallelstructuren. Dit €1,5 miljard DBFM-project, uitgevoerd door bouwcombinatie A-Lanes A15 (Ballast Nedam, Strukton, Strabag en John Laing), omvatte 80 km nieuwe snelweg, bruggen, viaducten, de Botlekbrug en 25 jaar onderhoud aan wegen, tunnels en groen. Als Operationeel Manager bij Maintenance Company (MCo) stuurde ik het onderhoud van de A15/A29 tijdens de bouwfase aan. Dit omvatte planmatig groen- en tunnelonderhoud, het oplossen van incidenten en schade door verkeer of bouw. Tunnelonderhoud vond elk kwartaal plaats met nachtelijke afsluitingen, waarbij ik de coördinatie van alle activiteiten en 125 betrokken medewerkers leidde. Daarnaast werkte ik aan een ICT-systeem voor het aantoonbaar maken van onderhoudsprestaties, de basis voor kwartaalvergoedingen door RWS tijdens de onderhoudsperiode.
-
Communicatie met alle interne- en externe stakeholders en opdrachtgever RWS.
-
Raakvlakkenmanagement als het gaat om de verschillende vakdisciplines wegenbouw, betonbouw en elektrotechnische installaties.
-
Afstemming met het MT van de bouwcombinatie A-Lanes A15
-
(verkeers)veiligheid en veiligheid van het bouwpersoneel staat tot op de dag van vandaag hoog op de agenda
Integrale aanpak riolering en ophoging in de wijken Korte Akkeren en Kort Haarlem te Gouda
Locatie: Gemeente Gouda
Uitvoer: 2006-2012
Type: Wegenbouw en Ondergrondse Infrastructuur
In opdracht van de gemeente Gouda heb ik diverse projecten mogen begeleiden in diverse wijken.
De gemeente Gouda staat er om bekend dat door gronddalingen de riolering en straatwerk sneller verzakt (inklinkt) dan elders. In goede samenwerking is er voor gekozen dit wijkgebonden aan te pakken: en naast het vernieuwen van de riolering ook gelijk de straten op te hogen met licht ophoogmateriaal (bims) en het straatwerk zelf te vernieuwen. Hierbij hebben we de gemeente zo veel mogelijk ontzorgt door ook de communicatie met de bewoners zo veel mogelijk via de aannemer te laten verlopen. Met websites, nieuwsbrieven, informatielijnen en inloopmogelijkheden.
-
Ontzorgen van de opdrachtgever.
-
Communicatie met diverse stakeholders en omgevingsmanagement.
-
Meedenken met opdrachtgever en oplossingsgericht te werk gaan.
-
Samenwerking
Herontwikkeling Kazerneplein en Den Haan terrein in Gorinchem
Locatie: Gemeente Gorinchem
Uitvoer: 1999-2001 en 2006-2009
Type: Gebiedsontwikkeling, Wegenbouw en Ondergrondse infrastructuur
In de binnenstad van Gorinchem is in fasen gewerkt aan de ontwikkeling van het huidig woon- en winkelgebied Kazerneplein en het appartementencomplex op het voormalig Den Haan-terrein. Beide incl. (deels ondergronds) parkeergarages. Dit gebied is ontwikkeld door Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij (BNO). Hierbij was het van belang dat er intern met de verschillende vakdisciplines van Ballast Nedam werd samengewerkt.
-
Samenwerking en kennis delen.
-
Meedenken met de klant en oplossingsgericht te werk gaan.
Vervullen van diverse rollen en functies voor de regiobedrijven Ballast Nedam
Locatie: Regio’s Midden-Oost en Zuidwest Nederland
Periode: 1995-2012
Type: Wegenbouw projecten
Voor Ballast Nedam ben ik totaal ca 22 jaar inzetbaar geweest. In de periode tot 2012 voor de werken in de regionale infrabedrijven. Projecten van diverse aard: zoals bouw- en woonrijp maken van woningbouwprojecten en industrieterreinen. Aanleg van rioleringsprojecten, grondwerken en bestratings- en asfalteringswerken voor diverse opdrachtgevers: gemeentes, provincies, rijksoverheid maar ook particulieren en (industrie)bedrijven.
-
Ontwikkeling van kennis en ervaringen die de basis vormen voor wegenbouwkunde.
-
Kennisopbouw in verschillende samenwerkingsverbanden opdrachtgever versus opdrachtnemer naar bouwteamsamenwerkingen.
-
Samenwerking met diverse soorten opdrachtgevers en div. regio’s in het land.